Hej och välkommen till min blogg!
Jag heter Vendela Jurland och är 17 somrar och kommer ifrån Örebro.
Den 15 Augusti 2014 flyttar jag till Lubbock, Texas för att vara utbytesstudent ett år med YFU. Jag kommer gå på Cooper High School och förhoppningsvis vara Senior. Här på min blogg kan ni följa mig på mitt livs resa i USA, och om ni har några frågor kring mig eller mitt år är det bara att kommentera eller skicka ett mail till [email protected].
Tack för att du läser min blogg och hoppas du gillar den!
Puss och Kram!

Q/A

SARA: Hej, har suttit och kollat igenom hela din blogg typ. O jag är såå avis! Jag tänkte bara fråga hur mycket allt har kostat för dig? Alltså inte shopping o så men att vara utbytes student lixom! Kram, jätte fin är du!
 
SVAR: Hej Sara!! Gud vad glad jag blir tack så mycket!! Alltså själva programavgiften kommer jag inte ihåg men har skrivit det i ett tidigare inlägg vet jag, sen så hur mycket det kostar att leva som utbytesstudent är ju olika beroende på hur mycket man shoppar och spenderar på mat osv. Men jag skulle iaf rekomendera ca 2000 kr i månaden, kanske lite mer nu när även dollarn är så hög. Kramis
 

KLARA: Kan du snälla fixa din design så man kan se fler än 3 inlägg? :)
 
SVAR: Hej Klara! Om jag hade vetat hur hade jag gjort det för länge sedan... Har googlat hur man fixar fler än tre inlägg men det verkar inte att fungera på blogg.se. Om någon vet hur man gör får ni jättejätte gärna höra av er till mig för believe me, jag är också trött på det... Annars så kan du gå in via en mobil där man kan se hur många inägg som helst, dock är inte designen där vilket suger... Kram
 

ANONYM: Hej Vendela! Jag är utbytesstudent med yfu 15/16 och har fått hem alla papper och sånt. En sak jag undrar över är att jag endast får kontakta människor i Sverige en gång i veckan. Får man inte skriva oftare eller är det endast en rekomendation? Hur har du gjort? Tycker du att hemlängtan har varit jobbigt? Kram! <3
 
SVAR: Tjenare. Alltså angående hemlängtan så är en gång i veckan en rekomendation, för yfu kan inte bestämma hur mycket kontakt du vill ha med din familj. Anledningen till att de har en sådan rekomendation är för att komma in i ditt värdlands society och inte ha för mycket kontakt med Sverige och livet där hemma, för det kan leda till grov hämlängtan. När jag först kom till USA och hade problem med min värdfamilj hade jag det jättesvårt att sluta att ringa hem till mina föräldrar, det blev liksom en vana, men när hela flyttkaoset var över så försökte vi sakta och försiktigt att inte prata så ofta. Så ibland har vi inte snackat på ca 2 veckor vilket jag är ganska stolt över. Men personligen så tycker jag att du ska försöka hitta din egna balans hur mycket du vill prata med folk där hemma. Till en början kommer det vara sjukt jobbigt, men det är då som man ska stå emot längst. Istället för att sitta med folk och FaceTimea i Sverige kan man istället gå ut och försöka hitta lite kompisar vilket är mycket bättre. Jag vet att det är sjukt svårt, men det är lite det ett utbytesår handlar om, att bli independent, och det bli man när man tar avstånd från sitt hem och utforskar det nya. Kram
 

ANONYM: Hur är vädret i Texas? Året om liksom. Vad borde man göra om man besöker Texas? Vad är det som gör staten så bra? :)
 
SVAR: Hello! Jag diggar vädret i Texas sjukt mycket, ibland... Eftersom Texas är väldigt stort så kommer jag att skriva om mina erfarenheter i West Texas. På sommaren är det sjukt varmt. Från Maj till Augusti så är det kokhett runt ca 80-120 grader fahrenheit då 90 är ca 32 celcius... Då kan ni tänka er hur varmt 120 är... Just nu när klockan ändå är 23.30 så är det 24 grader ute, känns som man är på semester typ haha. Från September till typ November/delar av December så är det hyfsat varmt, temperaturen går inte riktigt över hundra men kan förtfarande vara runt 90 men kan även gå ner en bit. När vintern kommer från December till Februari så är det lite olika, ibalnd kan det vara ganska varmt runt ca 70 och ibland runt 30 som är minusgrader. Dock blir det aldrig typ -5 eller -10 grader, då hade alla dött här borta haha. Våren från typ Februari till Maj är väldigt vindiga och sandiga, mycket sandstormar och tornados. Denna vår har även varit en regnperiod. Texas har nämligen varit i en drought för 5 år, men detta år har det regnat så mycket så att de är ute ur droughten vilket är great, inte för mig dock som kommer ifrån det ultimata regnlandet ever... Men rent generellt så älskar jag vädret här borta. Nästan alltid strålande sol och inga trista moln, grymt!
När man besöker Texas så måste man gå på en baseball eller fotbollsmatch. Tech fotbollsmatcherna var så grymt kul, speciellt att få uppleva tailgateing. Sen så har High School fotboll och baseball varit en annan upplevelse som man borde testa på. Man måste åka i en pickup med country musik, så härligt och typical texas. Om ni någon gång är i West Texas så måste ni åka till Rosas, det är en väldigt poppis Mexikansk restaurang. Annars så är Texas shoppingen väldigt annorlunda mot andra ställen, så att gå in i en lokal klädaffär och se deras mode är lite speciellt. 
Det som gör staten bra enligt mig är att det finns inget ställe som är som Texas, det är väldigt unikt, och då menar jag inte bara accenten;) När man är här upplever man den verkliga country kulturen och det kommer jag ha med mig resten av mitt liv. Sorry för långt svar haha, kram
 

ANONYM: Vad är Seaworld San Antonio för något?:)
 
SVAR: Hej. Jag har faktiskt inte så stor koll på alla parker osv i San Antonio eftersom jag inte varit där men har uppfattat att det är som disneyworld fast med vatten och vattendjur tema. Tror även att det finns en stor vattenpark man badar i osv!



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback