Hej och välkommen till min blogg!
Jag heter Vendela Jurland och är 17 somrar och kommer ifrån Örebro.
Den 15 Augusti 2014 flyttar jag till Lubbock, Texas för att vara utbytesstudent ett år med YFU. Jag kommer gå på Cooper High School och förhoppningsvis vara Senior. Här på min blogg kan ni följa mig på mitt livs resa i USA, och om ni har några frågor kring mig eller mitt år är det bara att kommentera eller skicka ett mail till [email protected].
Tack för att du läser min blogg och hoppas du gillar den!
Puss och Kram!

SVAR PÅ FRÅGESTUND

Stina: Vad kommer du sakna mest med USA förutom människorna där borta? Äter man så mycket skräpmat som det sägs? Vad är de bästa minerna från resan?

Svar: Det finns många saker jag kommer sakna med USA, men en av de framförallt är gästvänligheten, alla är så otroligt pratglada och vänliga medans här i Sverige är det helt tvärt emot. Kommer även att sakna cowboy livet och High School grymt mycket, att alla åker i trucks och har boots på sig till exempel. 
När det kommer till skräpmat beror det helt och hållet på hur familjen är, i min familj åt vi fast Food några/någon gång i veckan, men de lagade också mat hemma, så det är olika. 
Oj... Ett bästa minne är ju riktigt svårt att peka ut. Men Hawaii var grymt roligt, samt prom och hela den processen. Sen har jag ju väldigt många "små" minnen som jag alltid kommer bära med mig. 


Anonym: Hur blir det mellan dig och Jr nu när du är hemma? Hur ska ni göra? När ska ni ses osv?

Svar: Jag ställer mig själv samma fråga hela tiden... Hittills har det dock gått ganska bra mellan oss, vi har snackat varje dag även fast det är stora tidsskillnader. Vi får helt enkelt se hur det blir i framtiden, men om vi håller så kommer vi nog att ses vid jul eller thanksgiving. 


Anonym: Har du tappat kontakten med någon nu efter USA för ni inte har träffats? 

Svar: Jag antar att du menar någon i USA. Självklart pratar man inte hela tiden som man gjorde när man är där, men när man bor långt borta från varandra har man fortfarande exakt samma relation som man hade innan man åkte, if that makes sense. Så ja men ändå nej på den frågan. 



Anonym: Har du känt dig utanför/utbytt när du har sett dina kompisar vara med nya eller fått bättre relationer med andra medan du var i USA? 

Svar: Nu när jag varit hemma ett tag har jag insett att jag har samma relation med nästan alla mina kompisar som när jag åkte. Jag har inte känt mig utbytt, men visst kan andras relationer påverka ens egna! 


Anonym: Ångrar du något med ditt utbytesår? 

Svar: Jag försöker att inte tänka på vad jag skulle vilja ångra för då ser man på hela året som någonting negativt. Självklart finns det saker som man inte är riktigt nöjd med men det finns det ju i det svenska livet också! Jag menar självklart så skulle jag velat gjort vad som helst för att förhindra det som hände när jag fick flytta till San Antonio i höstas pga min otroligt underliga värdfamilj, men på något sätt har det gjort mig starkare som person och tack vare det så fick jag ett grymt år after all! 


Maria: Kan du tänka dig bo i USA nu? 

Svar: Det skulle jag absolut kunna tänka mig, dock inte resten av mitt liv, men för ett tag absolut!


Anonym: Vilka kurser vad roligast att läsa i skolan under utbytesåret? 

Svar: Jag skulle säga att det var alla kurser som man inte har möjligheten att läsa i svenska skolorna, som teater, keramik och faktiskt US history. Min lärare där var grym så jag lärde mig otroligt mycket om USA vilket var ganska kul. 


Rebecca: Har du någon gång träffat din gamla värdfamilj sedan du flyttade till Paiges familj?

Svar: Lyckligtvis nej. Jag stötte aldrig på dem igen. Sista gången jag såg candy var utanför flygplatsen då hon dumpade mig där. Jag vet att Lauren har sett de flera gånger, men då var jag inte med som tur var, jag hade fått grov panik. Dock så hade yfu 2 mera orientations som man behövde gå på. Men after allt som hände i höstas ville jag verkligen inte gå plus att båda datumen var inte bra för min värdfamilj så vi gick aldrig på dem, och det kändes grymt bra med att aldrig få behöva se de igen. 


Ida: När du gjorde en intresseanmälan att du ville bli utbytesstudent? Asså hur lång tid innan det var dags för dig att åka? 

Svar: Jag visste ganska tidigt att jag ville bli utbytesstudent så jag tror att det var direkt efter sommaren jag skickade in intresseanmälan. Men någon gång på hösten är vanligast. Så det tog ca ett år för mig innan jag åkte. 


Anonym: Det har varit jättekul att följa din blogg, lite extra kul också att du är från Örebro:) hade du funderingar på att gå på college istället för att bli utbytesstudent i high school? Och vad fick dig att välja high school istället för college? Hoppas frågorna inte var för komplicerade heh:)

Svar: Åh tack så jättemycket vad glad jag blir! Jag visste ganska tidigt att jag ville gå på high school bland annat för att min pappa gjort det och att det har varit en barndomsdröm för mig. Dock så har jag nu blivit ännu mer taggad på college i framtiden då det verkar så kul! Men vi får se helt enkelt:) 


Anonym: Kollade du på select programmet också eller var det självklart för dig att välja Classic? Vilket är ditt bästa minne från ditt år? Hur mycket kostade ditt år totalt, alltså med fickpengar och allt. 

Svar: Der var självklart för mig att väljs Classic. Se ovan, men det bästa minnet var nog Hawaii. Det har jag ingen aning om, men man rekommenderas ju att ha med 2000 till 3000 per månad + programavgiften så det blir rätt så mycket pengar. 


Anonym: Skulle du kunna flytta till USA efter du gått ut skolan i Sverige? 

Svar: Det kan jag inte svara på nu, men visst skulle det vara superkul. Men det får framtiden avgöra helt enkelt haha:) 


Anonym: Kom du bra överens med din värdfamilj? Hur behandlade dom dig på din nya skola eftersom du kanske var "the new girl"? Åkte du efter 1 året på gymnasiet? Din blogg är så inspirerande! Så roligt att läsa! Kram;) 

Svar: Ja, jag och min värdfamilj kom jättebra överens. När jag först började på cooper var det helt sjukt hur mycket attention jag fick. Verkligen helt galet, det sjukaste jag varit med om, så ja jag blev väldigt speciellt behandlad eftersom jag blev "the Swedish girl" både kul och lite läskigt på samma gång haha. Ja jag åkte efter 1an! 
Tack så jättejätte mycket jag blir så glad av sådana här kommentarer. Kram!! 


Anonym: Kommer dina vänner från USA komma och hälsa på dig här i Sverige? 

Svar: Ganska många har pratat om det, dock inte nu på ett tag, kanske mera nästa sommar. Jag tror även att min värdfamilj funderar skarpt på att komma o hälsa på nästa sommar vilket vore superkul! 


Tack för alla superbra frågor, blir så glad! Kramis 


Hej Vendela! Funderar väldigt starkt på att åka på ett utbytesår till USA och hittade nyss din blogg och du verkar ju ha haft det hur bra som helst! Har en liten fundering, du kanske redan har svarat på det men jag frågar ändå! Hur fick du kontakt med människor och liksom fick vänner haha! Tog det lång tid eller lärde du känna folk direkt?

2015-08-07 · 16:46:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback