Hej och välkommen till min blogg!
Jag heter Vendela Jurland och är 17 somrar och kommer ifrån Örebro.
Den 15 Augusti 2014 flyttar jag till Lubbock, Texas för att vara utbytesstudent ett år med YFU. Jag kommer gå på Cooper High School och förhoppningsvis vara Senior. Här på min blogg kan ni följa mig på mitt livs resa i USA, och om ni har några frågor kring mig eller mitt år är det bara att kommentera eller skicka ett mail till [email protected].
Tack för att du läser min blogg och hoppas du gillar den!
Puss och Kram!

2 QUESTIONS

Anonym: Hej, är skolan som den är på filmer så mycket drama och så? Berätta om betygen i skolan, hur fungerar dom? Kram :)
 
Svar: Hej! Alltså jag tror att det helt och håller beror på vad för typ av skola man kommer till, hur stor den är osv, men jag kan säga att min skola är en riktig typical High School haha. Självklart är det mycket drama osv, speciellt när man kommer som utbytesstudent så tycker folk man är väldigt intressant om man säger så haha, så man får väldigt mycket uppmärksamhet och folk vet fort vem man är! 
Gällande betyg osv så är det så mycket enklare här än i Sverige, här handlar det om att vara på lektionerna i princip så får man A. Sen beror det självklart på om man har det lätt med språket och i skolan i allmänhet, men jag tycker verkligen att det är 100 ggr enklare än i Sverige. Sen så är deras betygssystem uppbyggt på ett helt annat sätt, alla uppsatser, prov, läxor osv har alltid poäng från 0-100 där 0-70 är F, 70-80 är C, 80-90 är B och 90-100 är A. Dock är det sjukt enkelt att få A på läxor och prov eftersom de typ inte har några speciella "mål" här utan mer "gör uppgiften" if that makes any sence hehe. Proven är oftast multible choice vilket är så enkelt om man pluggat på lite iaf. Hela detta "poängsystem" gör så att man inte kan missa ett prov/uppsats för då för man 0 och det sänker ditt slutbetyg, så man har i princip olika betyg hela tiden. En dag så kan man ha ett A i ett ämne och nästa ett F, väldigt konstigt men så är det! Kramis:)
 

 
Anonym: Hur är det mellan dig och Paige? Blir det lite så att ni känner er "tvingade" att umgås? Eller har ni blivit som vilka systrar som helst?
 
Svar: Om jag ska vara helt ärlig så var jag lite nervös i början över hur det skulle bli mellan oss, om jag t.ex. skulle bli trött på henne efter en dag osv, men så är det verkligen inte! Det går verkligen hur bra som helst och vi har verkligen blivit som riktiga systrar. Självklart blir jag irriterad på henne ibland, men då drar jag till mitt rum i någon timme eller hittar på något med någon av mina andra kompisar och när vi träffas lite senare är allt hur bra som helst. Vi fungerar helt enkelt bara väldigt bra tillsammans, och sen har vi ju inga klasser i skolan tillsammans vilket jag tror är ganska bra. Sen vet jag inte varför men det har bara blivit så att Paige sover i mitt rum varje natt, så vi har typ sleepover all the time och det äger haha. Kan verkligen inte beskriva hur glad jag är som har träffat henne ärligt talat, hon har förändrat mitt liv och jag får redan panik när jag tänker på att jag inte kommer bo med henne om x antal månader... Vi har en ganska konstig relation, för hon är verkligen min bästa kompis men även min syster och det funkar verkligen perfa. Kram<3
 
Världens finaste syster



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback