Hej och välkommen till min blogg!
Jag heter Vendela Jurland och är 17 somrar och kommer ifrån Örebro.
Den 15 Augusti 2014 flyttar jag till Lubbock, Texas för att vara utbytesstudent ett år med YFU. Jag kommer gå på Cooper High School och förhoppningsvis vara Senior. Här på min blogg kan ni följa mig på mitt livs resa i USA, och om ni har några frågor kring mig eller mitt år är det bara att kommentera eller skicka ett mail till [email protected].
Tack för att du läser min blogg och hoppas du gillar den!
Puss och Kram!

QUESTIONS

Tänkte passa på att svara på lite frågor innan det är sängdags här i Texas!!
 
 
Maja: 1. Hur tyckte du YFU hanterade familjebytet osv?
 
2. Rekommenderar du att åka till Hawaii? (funderar starkt på det)
 
3. Finns det något som du tycker att man "MÅSTE" göra som utbytesstudent i USA?
 
 
Svar: 1. Om jag ska vara helt ärlig så tycker jag att de inte var bra alls... YFU Sverige och YFU USA är ganska olika från mina erfarenheter, och jag har haft mycket bättre kommunikation och kontakt med Sverige än USA. Under hela mitt familjebyte så kände jag att YFU USA var emot mig och inte ville "kämpa" eller försökte fixa mina problem och önskemål. Självklart förstår jag att de måste kunna vara på värdfamiljens sida med, men när man är en utbytesstudent så är man helt själv, och att bli satt i en position när man lever i en resväska är något man inte vill uppleva, speciellt när organisationen har varit med och satt dig i den positionen. YFU Sverige var bättre dock, stod upp för mina åsikter och vad jag ville, tyvärr så räckte inte det ända fram så då fick min riktiga familj ryka in och tillslut löste sig allt. Tycker dock att organisationen kunde varit 100000 gånger, så är ganska missnöjd, men om inte det hade hänt så hade jag aldrig varit där jag är idag med min fantastiska värdfamilj och liv!
 
2. Hawaii var nog ett av de otroligaste platserna jag varit på! Samt att åka med YFU kunde ej varit bättre. Även fast det är dyrt kommer du inte att ångra dig. Du får uppleva så sjukt mycket saker som du aldrig kunnat uppleva själv på en vecka. Allt det ni gör kostar även pengar, så man förstår att man betalar för en enorm upplevelse!! Håll utkik inom kort så kommer ett hawaii inlägg upp där jag kommer berätta allt vi gjorde och hur värt och underbart det var!!
 
3. Jag skulle säga att det beror helt på vart man blir placerad. T.ex. här i Lubbock och i Texas MÅSTE man gå på en universitets fotbolls match, man måste även ha på sig cowboy boots och sen gå på en rodeo. Jag kan tänka mig t.ex. i Wisconsin där Sandra bor så måste man åka på Hockey samt till Lake Michigan. Allt beror helt på vart du kommer!! Annars är New York något som man måste besöka innan man dör, så om du ej varit där och blir placerad nära är det ett absolut MÅSTE.
 

Alva: Jag ska åka med YFU till USA till sommaren och undrar vad din Hawaii resa kostade?
 
 
Svar: Hawaii Resan kostade ca 8000-9000 plus flyg vilket varierar på vart du bor och vilket datum det är. Jag tyckte personligen först att det var apa-dyrt, men nu efteråt när jag har varit där och upplevt resan så ångrar jag mig inte för 5 öre. Allt vi gjorde i Hawaii skulle kostat pengar om man var där på egen hand, och vi gjorde saker 24/7, och alla dessa aktiviteter var med i programpriset. I programet så var även hotell (som ligger precis vid stranden) frukost och middag med, lunch fick vi stå för själva, men allt annat ingick vilket var suverränt. Det blir vad man betalar för, och jag hade en helt fantastisk resa och hade aldrig kunnat hinna med de saker vi gjorde en vecka på egen hand!
 
 
Älskar att få kommentarer och att inspirera andra till deras utbytesår, så om ni har några frågor eller funderingar är det bara att skriva. Blir så glad!! Kramis



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback